Zachowanie trwałości Twojego produktu zależy także od opakowania!

Trwałość produktu HACCP

Dla konsumenta opakowanie spełnia głównie rolę marketingową. O wiele łatwiej sprzedać coś, co jest estetycznie, wygodnie i kolorowo zapakowane. Jako producent żywności w opakowaniu widzisz jednak przede wszystkim szansę na przedłużenie trwałości Twojego produktu – ogranicza ono dostęp do niego mikroorganizmów oraz chemicznych zanieczyszczeń. Jakie więc powinno być dobre opakowanie?

W literaturze trudno jest natknąć się na jednoznaczną definicję opakowania, gdyż spełnia ono wiele funkcji. Jedną z nich jest funkcja ochronna. Badania nad opakowaniami nowej generacji ciągle trwają. Do niedawna niedopuszczalna była migracja substancji z opakowań do żywności. W chwili obecnej chętnie są wykorzystywane specjalne substancje (np. jony srebra), uznawane za bezpieczniejsze niż tradycyjne dodatki do żywności . Oprócz wyboru odpowiedniego opakowania, na trwałość zawartych w nim substancji ma wpływ dobór technologii pakowania. Stosunkowo niedawno powstały takie metody, jak:

  • pakowanie próżniowe, np. wędliny, orzeszki ziemne
  • aseptyczne czy (soki)
  • pakowanie w atmosferze modyfikowanej – mięso wędzone, sery, owoce i warzywa.

Można zastosować odpowiednio zmodyfikowaną (do modyfikacji atmosfery używa się przeważnie azotu, dwutlenku węgla i tlenu, chociaż możliwe jest zastosowanie także tlenku azotu i węgla oraz dwutlenku siarki lub innych gazów), które po zamknięciu w opakowaniu nie dopuszcza do rozwoju pleśni oraz mikroorganizmów tlenowych, np. bakterie coli. Natomiast pakowanie aseptyczne, polegające na osobnej sterylizacji produktu i opakowania, a następnie aseptycznym zamykaniu opakowania, zrewolucjonizowało branże produktów szybko psujących się oraz ciekłych.

Opakowanie tradycyjne:

  • zachowuje kształt, kolor i smak produktu,
  • ochrania produkt przed dostaniem się do niego zanieczyszczeń mikrobiologicznych, fizycznych i chemicznych,
  • zapobiega wytracaniu przez produkt cennych składników pokarmowych, np. witamin,
  • „sprzedaje” towar – poprzez odpowiedni dobór opakowania oraz nadanie mu walorów marketingowych, takich jak kolor, nazwa czy kształt opakowania.

Opakowanie aktywne i inteligentne

  • zachowuje smak, kolor i wartości odżywcze poprzez: pochłanianie niebezpiecznych gazów lub uwalnianie substancji zdolnych do zahamowania niekorzystnych procesów wewnątrz opakowania, np. powstrzymanie procesów gnilnych,
  • „sprzedaje” towar, ale przede wszystkim poprzez zastosowanie tzw. indykatorów informuje klienta np. o wymaganej temperaturze.

Related Post

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz