Raportowanie 8D pozwala na prawidłowe zidentyfikowanie przyczyny problemu wzakresie wadliwości wyrobu (niezgodności) i zaaplikowanie działań zapobiegawczych.
Raportowanie zaliczane jest do metod przyczynowo-skutkowych. Metoda stosowana jest na etapie rozpatrywania reklamacji, lecz nie powinna być ograniczana tylko i wyłącznie do działu kontroli jakości. Metodę powinno się stosować do wszelkiego rodzaju problemów i odchyleń we wszelkich procesach: produkcji, logistyki, zakupów, ofertowania, magazynowania, projektowania, jakości, księgowości, obsługi klienta, gospodarki odpadami, bhp.
Proces 8D stosowany jest w firmach posiadających systemy zarządzania jakością. Struktura metody opiera się na podstawowych działaniach doskonalących przez określenie przyczyny zaistniałej niezgodności, wskazanie sposobu rozwiązania problemu, wprowadzenie zmian i oceny efektów.
Metoda 8D umożliwia identyfikowanie oraz poprawę i eliminowanie błędów zewnętrznych (reklamacje od klientów) i wewnętrznych (problemy zgłaszane przez pracowników lub zidentyfikowane w trakcie standardowej procedury kontroli jakości). Zgłaszane problemy są istotne z punktu widzenia kosztów jakości.
W raportowaniu 8D, trzeba prześledzić cały ciąg logiczny zdarzeń: od efektu, symptomu poprzez definicję problemu, następnie określenie przyczyny bezpośredniej, przyczyny pośredniej oraz najważniejszego –przyczyny źródłowej problemu. Istota metody opiera się na doskonaleniu jakości wyrobów/procesu przez eliminację źródeł problemu.