Zastanawiasz się, czy w Twojej instytucji, administracji możesz wdrożyć system zarządzania jakością? Czy nie spotęguje to biurokracji?
Instytucje publiczne zaczynają wdrażać nowoczesne metody zarządzania.
Wiele z nich wdrożyło już system zarządzania jakością oparty na ISO 9001:2000.
Wiele izb i urzędów skarbowych, urzędów miast, gmin już ma certyfikaty. Inne zastanawiają się nad wdrażaniem.
Co daje administracji wdrożony system zarządzania jakością?
Administracja zależna jest bardzo od ustaw i rozporządzeń, na które nie ma wpływu, jednak prawidłowo wdrożony system to narzędzie, które może pomóc kierownictwu takiej instytucji w:
- identyfikowaniu obowiązujących wymagań,
- realizacji jej długofalowych celów oraz
- odejściu od biurokracji do nowoczesnego zarządzania.
Poznaj zadania administracji!
Od administracji wymaga się skutecznego działania przy ograniczonych środkach finansowych, technicznych i organizacyjnych. Wdrożenie systemu uświadamia pracownikom, że:
- odpowiadają za jakość usług świadczonych przez administrację oraz
- tworzą jej wizerunek odbierany bezpośrednio przez klienta.
Podejście procesowe – dlaczego warto je stosować?
Podejście procesowe do zarządzania znacznie ułatwia urzędom zrozumienie ich funkcjonowania i powiązań pomiędzy procesami:
- Uruchomione mechanizmy identyfikowania i wdrażania wymagań prawnych zapewniają skuteczne wprowadzenie zmian w wymaganiach prawnych.
- Proces ciągłego doskonalenia powoduje coraz lepszą relację z klientem, ułatwia jego obsługę.
Od czego powinieneś zacząć?
Zastanawiasz się, czy w Twojej instytucji wdrożyć system zarządzania? Nie wiesz, jak się do tego zabrać. Przede wszystkim powinieneś zaplanować wdrażanie.
Opracuj plan działania!
Identyfikacja i opis przebiegu procesów to temat, który zawsze nastręcza najwięcej trudności przy wdrażaniu. Zdecyduj, jakie procesy główne mogą być na przykład w urzędzie skarbowym? Oto przykłady:
- identyfikacja, ewidencja i rejestracja podatników i płatników,
- orzecznictwo w sprawach należności podatkowych,
- pobór i dystrybucja należności podatkowych,
- wykonywanie kontroli podatkowych,
- prowadzenie egzekucji administracyjnej.
Co następnie powinieneś zrobić?
Po zidentyfikowaniu i opisaniu przebiegu procesów określ:
- wskaźniki i metody pomiaru skuteczności procesów,
- zasoby ludzkie i materialne,
- standardy postępowania,
- odpowiedzialności i uprawnienia.
O czym jeszcze musisz pamiętać?
Powinieneś się zastanowić:
- Czy skorzystać z firmy konsultingowej, czy też bazować na potencjale swoich ludzi?
- Jaką firmę certyfikującą wybrać?
- Jak sobie poradzić z wdrażaniem systemu?
Jak dobrze opracować dokumentację?
Przy opracowywaniu dokumentacji pamiętaj o tym, by nie tworzyć zbyt dużo dokumentów:
- Dokumentacja ma służyć usprawnieniu organizacji, a nie jej usztywnieniu i skomplikowaniu.
Cykl artykułów dotyczący wdrażania systemu zarządzania jakością w administracji w poradniku Zarządzanie jakością w praktyce. Normy ISO serii 9000 dostarczy Ci wiele informacji. Zapoznaj się i zacznij wdrażać. To naprawdę nie jest to takie trudne.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.