Świadomość marki – jakie ma znaczenie?

Co musi proponować Twoja firma, żeby klienci wybierali właśnie Ciebie? Jakościowa oferta, zadowalający poziom obsługi, atrakcyjna cena – to niewątpliwie istotne elementy wpływające na decyzję klienta. Jednak nawet najlepsze starania pójdą na nic, jeśli nikt nie będzie wiedział o istnieniu Twojej firmy. Przekonaj się, dlaczego tak ważna jest świadomość marki! Jak ją budować? Jak mierzyć efekty działań?

Czym jest świadomość marki?

Skuteczne dotarcie do świadomości klienta – wdzieranie się w jego umysł i pozostawanie w nim. Sprawianie, aby w każdej sytuacji szybko i bez problemu przywoływał nazwę, logo, slogan i inne elementy identyfikacji wizualnej Twojej marki.

To czy klienci wiedzą o Twoim istnieniu, to, w jakim stopniu kojarzą Twoją firmę, branżę, w której działasz i ofertę, decyduje o świadomości marki. Działania sprowadzają się do kształtowania odpowiednich skojarzeń oraz wizerunku marki w świadomości konsumentów.

Świadomość marki to zdawanie sobie sprawy z istnienia firmy, możliwość powiązania firmy z konkretną kategorią produktową, skojarzenia, przywołanie, przypomnienie i rozpoznanie danej marki przez klientów.

Co daje świadomość marki?

Praca nad wizerunkiem firmy i kształtowanie relacji z otoczeniem pozwalają na wyróżnienie się z tłumu ofert oraz na:

  • Osiągnięcie przewagi konkurencyjnej;
  • Większe zyski i lepszą sprzedaż;
  • Łatwiejsze zdobywanie klientów;
  • Zaufanie do firmy i oferty;
  • Kształtowanie lojalności klientów;
  • Uzyskanie renomy marki;

Budowanie świadomości marki

Jak uzyskać odpowiednią reputację i grono stałych odbiorców? Wykorzystuje się tu działania pobudzające klientów do odbioru marki w konkretny sposób. Z pewnością wszystko, co w tym celu robi Twoja firma, powinno wywoływać pozytywne skojarzenia i emocje, którymi wiele osób kieruje się podczas zakupów.

Etapy

Przede wszystkim do tworzenia świadomości marki niezbędne jest zdefiniowanie jej charakteru sposobu, w jaki chcesz, aby była odbierana przez potencjalnych klientów.

  • Plan – wyznaczenie kierunków działania i opracowanie strategii budowania świadomości marki: zdefiniowanie wartości i wyróżników firmy, wyznaczenie celów, określenie grupy docelowej, wybór kanałów;
  • Wybór sposobów komunikacji, uzależniony od celów i grupy docelowej;
  • Działania tworzące świadomość marki – dobór elementów komunikacji, systemu identyfikacji, niezbędnych narzędzi marketingowych. Niewątpliwe sprawdzą się tutaj m.in. personalizacja treści, content marketing (odpowiednie i wartościowe treści), przedstawienie ludzkiego oblicza marki (pokazanie klientom, że firma to osoby doskonale rozumiejące ich potrzeby);
  • Badanie świadomości marki – weryfikacja skuteczności działań;

Narzędzia marketingowe

Czyli co możesz wykorzystać do kształtowania relacji z klientem?

  • Reklama w różnych formach (zarówno internetowa, jak i zewnętrzna);
  • Strona firmowa i blog;
  • Sklep internetowy;
  • Gadżety reklamowe – klientów z pewnością nie zawiodą kubki, które znajdziesz na stronie: https://ceramika-reklamowa.com.pl/k/kubki-art-print/. Codzienne picie z nich ulubionego napoju to idealna sytuacja na budowanie relacji na linii firma-klient;
  • Newsletter i email marketing;
  • Materiały drukowane (ulotki, plakaty);

Świadomość marki – jak ją zbadać?

Ważnym aspektem jest pozyskiwanie informacji o tym, jak wygląda relacja klient-firma. Stopień świadomości marki jest badany podczas przeprowadzanych okresowo, w celu analizy trendu znajomości marek, badań sondażowych.

Spontaniczna świadomość marki

„Proszę wymienić wszystkie znane marki kosmetyków naturalnych” – i w tym momencie respondent sam z siebie wymienia firmy z branży, które przyjdą mu do głowy. Ten wskaźnik pokazuje, w jakim stopniu dana marka jest kojarzona i w jakim zakresie jej nazwa została utrwalona przez konkretną osobę.

Pierwsza wymieniona marka

Top of mind brand awareness – do takiego stopnia rozpoznawalności dążą firmy. Badanie opiera się na takich samych zasadach jak spontaniczna świadomość marki, z tą różnicą, że pod uwagę bierze się wyłącznie pierwszą nazwę firmy, którą wymieni respondent. Ten wskaźnik informuje o tym, jaka marka najbardziej utrwaliła się w pamięci klientów.

Wspomagana świadomość marki

W tym badaniu respondentowi prezentuje się listę z nazwami firm, spośród których musi wskazać te marki, które zna. Ten wskaźnik pozwala na uzyskanie informacji, w jakim stopniu badane osoby kojarzą firmę.

Zebrane odpowiedzi są zbierane i podsumowane, na podstawie wyników badań określa się stopień świadomości marki:

  • Nieświadomość marki – klient nie zdaje sobie sprawy z istnienia firmy;
  • Marka rozpoznawalna – efekt pamięci epizodycznej i proceduralnej;
  • Marka przywoływana – efekt pamięci semantycznej;
  • Marka na poziomie top of mind – świadomość marki na najwyższym poziomie;

Świadomość marki jest pierwszym krokiem w procesie zakupowym. Istotnie, to właśnie rozpoznawalność firmy decyduje o tym, czy klient wybierze Twoją firmę.