Helpdesk IT – co to jest? Definicja, działanie, zalety

Problemy związane z IT mogą być rozwiązane bardzo często za pomocą telefonu albo internetu. Co warto wiedzieć na temat helpdesku IT?

Trudności z zainstalowaniem aplikacji albo korzystaniem z jej funkcji, problemy z wydrukowaniem dokumentu czy podłączeniem do internetu – takie oraz inne kłopoty mogą pojawić się w każdej firmie. Jak je rozwiązać? Nie trzeba zatrudniać informatyka, ponieważ można skorzystać z kompleksowego wsparcia jak helpdesk.

Sprawdź, czym dokładnie jest helpdesk, jak działa i w jaki sposób można z niego skorzystać. Zobacz też, jakie są główne zalety wyboru obsługi jak helpdesk dla firmy.

Czym jest helpdesk?

Termin jak helpdesk odnosi się do rodzaju usługi, której celem jest szybka pomoc w danej sprawie. Najczęściej helpdesk jest prowadzony przez telefon albo przez internet, dlatego też nie ma potrzeby zamawiania specjalisty i czekania na jego wizytę na miejscu.

Aktualnie helpdesk jest rozwiązaniem stosowanym bardzo często przez różne firmy w wielu branżach. Warto też wskazać, że dostępny jest helpdesk IT, którego głównym celem jest wsparcie dotyczące czynności związanych z informatyką.

W firmach nawet niewielkie problemy dotyczące IT mogą być bardzo dużym wyzwaniem dla załogi. Drobne awarie mogą prowadzić nawet co zaburzenia pracy całych działów. Właśnie dlatego w takich sytuacjach ważna jest szybka i skuteczna pomoc. Może ją zapewnić helpdesk, który dostępny jest także przez 24 godziny na dobę i wszystkie dni w tygodniu.

Jak wygląda pomoc prowadzona przez helpdesk?

Jak wspomniano wcześniej, helpdesk może prowadzić swoje usługi na różne sposoby. Najczęściej wsparcie jest oferowane telefonicznie i dodatkowo przez internet.

Jeżeli pojawią się jakiekolwiek problemy, należy skontaktować się z helpdeskiem, korzystając ze wskazanego numeru telefonu albo strony internetowej. Należy następnie opisać swój problem oraz poczekać na wsparcie. Pracownik może natychmiast zasugerować czynności, które pozwolą na usunięcie usterki. W niektórych przypadkach jest ona również usuwana za pomocą pulpitu zdalnego, czyli naprawia ją pracownik.

Wybrane firmy prowadzące helpdesk, na przykład jak itcenter.pl z Warszawy, mogą też zaoferować swoim klientom pomoc obejmującą wsparcie stacjonarne, gdy naprawienie usterki na odległość nie jest możliwe.

Jakie usługi prowadzi helpdesk?

Obecnie helpdesk może pomóc osobom, które potrzebują wsparcia, w różnych przypadkach. Stąd też jego szerokie zastosowanie wtedy, gdy pojawiają się trudności.

Wśród usług prowadzonych przez helpdesk znajdują się między innymi:

  • usuwanie awarii sprzętowych
  • naprawa usterek oprogramowania
  • instalowanie oprogramowania oraz jego konfiguracja
  • doradztwo
  • szkolenia pracowników
  • dbanie o bezpieczeństwo
  • pomoc w eksploatacji urządzeń informatycznych i pomocniczych

Zakres usług oferowanych przez helpdesk jest wobec tego bardzo szeroki, więc w celu otrzymania szybkiej pomocy wcale nie trzeba prosić o przyjazd informatyka. Większość usterek da się zlikwidować na odległość, co powoduje, że firma nie musi narażać się na kosztowne dla niej przestoje.

Jak skorzystać z helpdesku IT?

Obecnie helpdesk w dziedzinie IT jest prowadzony przez wiele firm. W jaki sposób można z niego skorzystać?

Własne helpdeski mają firmy dostarczające oprogramowanie oraz sprzęt komputerowy. Gdy zatem pojawiają się problemy z korzystaniem z ich produktów, w takim przypadku można zadzwonić pod podany numer albo skontaktować się z nimi online, aby uzyskać wsparcie. Najczęściej oferowane jest ono całkowicie bezpłatnie.

Drugim rozwiązaniem jest helpdesk IT prowadzony przez firmę informatyczną, która może pomóc przedsiębiorcy w kompleksowej obsłudze działu IT. W takiej sytuacji wsparcie obejmuje już wszystkie rodzaje sprzętów, programów używanych przez firmę. Usługa jest płatna, jednak nie jest ona związana z wysokimi kosztami.

Wobec tego helpdesk IT może być dla przedsiębiorstwa bardzo dobrym wyborem, gdy ważna jest błyskawiczna i skuteczna pomoc w obszarze informatycznym. To rozwiązanie, które może sprawdzić się w każdej firmie – niezależnie od jej wielkości oraz sektora.