Normy serii ISO 9000:2000 oparte są na ośmiu zasadach zarządzania jakością. Powinny być stosowane przez najwyższe kierownictwo i pracowników w trakcie wdrożenia i doskonalenia systemu.
Poniżej przedstawiono zasady oparte na normie ISO 9004:2000 i ISO Quality management principles.
Zasada 1 – Orientacja na klienta – Każda organizacja zależy od swoich klientów, dlatego zrozumienie i zaspakajanie ich potrzeb i oczekiwań rynkowych, tak obecnych i przyszłych jest najważniejszym czynnikiem sukcesu w jej rozwoju. Ważne jest także, aby także podejmować odpowiednie starania związane z wykraczaniem ponad ich oczekiwania. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie dochodów i udziału w rynku, zwiększenie satysfakcji klientów i zbudowanie ich lojalności.
- Oczekiwane korzyści:
- Zwiększone dochody i udział w rynku poprzez elastyczne i szybkie reagowanie na sposobności (możliwości) rynkowe.
- Zwiększona lojalność klienta prowadzi do stabilnego biznesu
Zasady realizacji:
- Zrozumienie potrzeb i oczekiwań klienta.
- Mierzenie zadowolenia klienta i działanie w oparciu o wyniki tych pomiarów.
- Zagwarantowanie, że cele organizacji są powiązane z potrzebami i oczekiwaniami klienta.
- Zapewnienie, że potrzeby i oczekiwania klienta są podawane do wiadomości w organizacji.
- Zarządzanie relacjami z klientem.
- Zagwarantowanie zrównoważonego podejścia pomiędzy klientami i innymi zainteresowanymi stronami.
Zasada 2 – Przywództwo – Kierownictwo ustala jednolity cel i kierunek działania organizacji. Powinno ono tworzyć i utrzymywać środowisko wewnętrzne, w którym pracownicy mogą się w pełni zaangażować w osiąganie celów organizacji. Podstawą tutaj mogą być funkcje kierowania takie jak planowanie, organizowanie, przewodzenie i kontroling.
- Oczekiwane korzyści:
- Pracownicy zrozumieją i są motywowani w kierunku realizacji celów organizacji.
- Działania są oceniane, uzgadniane i wprowadzane w życie w ujednolicony sposób.
Zasady realizacji:
- Rozważanie potrzeb wszystkich zainteresowanych stron, włączając w to klientów, właścicieli, pracowników, dostawców, lokalne społeczności i ogół społeczeństwa.
- Ustanowienie wyraźnej wizji przyszłości organizacji.
- Ustanowienie celów zaspokajających wyzwania.
- Stworzenie i podtrzymywanie modeli wartości na wszystkich szczeblach organizacji.
- Utrwalanie zaufania i eliminacja obaw.
- Zapewnianie pracownikom wymaganych zasobów, szkolenia i swobody tak, aby działali odpowiedzialnie i obowiązkowo.
- Inspirowanie, zachęcanie i uznawanie wkładu pracowników.
Zasada 3 – Zaangażowanie ludzi – Pracownicy na wszystkich szczeblach stanowią istotę organizacji, a ich pełne zaangażowanie się umożliwia wykorzystanie ich zdolności dla dobra organizacji. Oczekiwane korzyści:
- Przekonani, oddani i zaangażowani pracownicy.
- Pracownicy czują się odpowiedzialni za swoje własne działania.
- Pracownicy chętnie uczestniczą i przyczyniają się do ciągłego doskonalenia.
Zasady realizacji:
- Zrozumienie ważności wkładu i roli pracownika w organizacji.
- Rozpoznawanie ograniczeń w działaniu.
- Akceptacja własności i odpowiedzialności przy rozwiązywaniu problemów.
- Ocena działania na tle własnych celów osobistych.
- Aktywne poszukiwanie możliwości zwiększenia kompetencji, wiedzy i doświadczenia.
- Swobodne dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.
Zasada 4 – Podejście procesowe – Żądany rezultat uzyskuje się sprawniej gdy związane z tym zasoby i działania są zarządzane jako proces.
Oczekiwane korzyści:
- Zdolność do ponoszenia niższych kosztów i krótszych czasów cyklu dzięki efektywnemu korzystaniu z zasobów.
- Lepsze, stałe i dające się przewidzieć wyniki.
- Zdolność do realizacji efektywniejszego procesu doskonalenia.
Zasady realizacji:
- Korzystanie z metody procesowej w celu zdefiniowania zasadniczych działań koniecznych do uzyskania pożądanego wyniku.
- Ustalenie wyraźnej odpowiedzialności za zarządzanie działaniami kluczowymi.
- Zrozumienie i mierzenie zdolności działań kluczowych.
- Rozpoznanie obszarów wzajemnego oddziaływania działań kluczowych w obrębie i między funkcjami organizacji.
- Zarządzanie skoncentrowane na czynnikach takich jak zasoby, metody i materiały, co spowoduje poprawę działań kluczowych organizacji.
- Ocena zagrożeń, następstw i wpływów na klientów, dostawców i inne zainteresowane strony.
Zasada 5 – Podejście systemowe do zarządzania – oIdentyfikacja, zrozumienie i zarządzanie systemem wzajemnie powiązanych procesów jako systemem przyczynia się do zwiększenia skuteczności i efektywności organizacji w osiąganiu celów. Oczekiwane korzyści:
- Uzgadnianie procesów, które najlepiej przyczynią się do uzyskania pożądanych wyników.
- Możliwość koncentrowania wysiłku na kluczowych procesach.
- Zapewnia zaufanie u najważniejszych zainteresowanych stron co do sprawności i efektywności organizacji.
Zasady realizacji:
- Strukturyzacja systemu w celu uzyskania celów organizacji w najbardziej skuteczny sposób.
- Zrozumienie wzajemnych zależności między procesami systemu.
- Układanie celów i definiowanie, jak powinny przebiegać poszczególne działania w obrębie systemu.
- Ciągłe udoskonalanie systemu poprzez mierzenie i ocenianie.
Zasada 6 – Ciągłe doskonalenie – Ciągłe doskonalenie powinno być stałym celem organizacji Oczekiwane korzyści:
- Zwiększona konkurencyjność dzięki ulepszonym możliwościom organizacyjnym.
Elastyczność w szybkim reagowaniu na pojawiające się sygnały. Zasady realizacji:
- Wykorzystanie spójnego podejścia w całej organizacji do ciągłego doskonalenia.
- Zapewnienie pracownikom szkoleń w zakresie metod i narzędzi ciągłego udoskonalania.
- Ciągłe udoskonalania produktów, procesów i systemów stanowi cel każdej osoby w organizacji.
- Ustalenie celów do prowadzenia oraz miar do śledzenia ciągłych usprawnień.
- Monitorowanie usprawnień.
Zasada 7 – Podejmowanie decyzji na podstawie faktów – Skuteczne decyzje opierają się na analizie danych i informacji. Oczekiwane korzyści:
- Decyzje podparte wiarygodnymi informacjami.
- Zdolność do przedstawiania skuteczności wcześniejszych decyzji poprzez odniesienie się do zapisów i faktów.
- Zdolność do przeglądania, odrzucania i zmieniania opinii oraz decyzji.
Zasady realizacji:
- Zagwarantowanie (poprzez analizę) dostatecznej dokładności i wiarygodności danych i informacji.
- Dostępność danych dla tych wszystkich, którzy je potrzebują.
- Podejmowanie decyzji rozpoczynanie działań w oparciu o rzeczową analizę wspomaganą doświadczeniem i intuicją.
Zasada 8 – Wzajemnie korzystne powiązania z dostawcami – Organizacja i jej dostawcy są od siebie zależni, a wzajemnie korzystne powiązania zwiększają zdolność obu stron do tworzenia wartości. Oczekiwane korzyści:
- Zwiększona zdolność do tworzenia wartości dla obu stron.
- Elastyczność i szybkość uzgodnionych wspólnych reakcji na zmieniające się rynki.
- Optymalizacja kosztów i zasobów.
Zasady realizacji:
- Rozpoznawanie i wybieranie najważniejszych dostawców.
- Ustanowienie stosunków, które wyrównują krótkofalowe korzyści z długofalowymi rozważaniami.
- Wspólne korzystanie z doświadczeń i zasobów z najważniejszymi partnerami.
- Tworzenie czytelnego i otwartego sposobu komunikowania się.
- Ustanowienie wspólnych działań usprawniających.
- Inspirowanie, zachęcanie i uznawanie udoskonaleń i osiągnięć.
Zasady te zostały opracowane głównie na użytek najwyższego kierownictwa, które dzięki ich stosowaniu może przyczynić się do osiągania efektywności i skuteczności funkcjonowania systemu zarządzania. Mogą być one także wykorzystane do skutecznego wdrażania systemu, prowadzenia auditów i do przeprowadzenia samooceny.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.