Wszyscy, którzy zobowiązani są do wdrożenia systemu HACCP, tj. przedsiębiorcy działający w obszarze produkcji lub obrotu żywnością, w mniejszym lub większym stopniu napotykają trudności przy wrażaniu tego systemu.
Szczególnie dotyczy to małych zakładów o charakterze rzemieślniczym lub małych firm rodzinnych. Komisja Europejska zezwala, a wręcz zaleca, elastyczne podejście do systemu HACCP w tego typu zakładach.
Małe przedsiębiorstwo
W świetle definicji termin „małe i/lub słabo rozwinięte przedsiębiorstwo” (SME, SLDBs) oznacza drobne przedsiębiorstwo lub firmę, które ze względu na brak specjalistycznej wiedzy nt. systemów zarządzania oraz niewielkie zasoby materialne, techniczne i ekonomiczne lub specyficzny profil działania nie może sprostać wymogom prawa w takim stopniu jak duże przedsiębiorstwa przemysłowe. Określenie to odnosi się bardziej do poziomu systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności niż do faktycznej liczby pracowników lub wielkości produkcji. Przedsiębiorstwa takie to:
1. małe zakłady rzemieślnicze, np.
- piekarnie,
- cukiernie,
- drobne wytwórnie spożywcze;
2. obiekty żywienia zbiorowego, takie jak:
- mała gastronomia,
- restauracje,
- stołówki w placówkach oświatowo-wychowawczych,
- bloki żywienia w szpitalach.
Jakie obowiązki i ułatwienia?
Jeśli posiadasz takie właśnie przedsiębiorstwo, pamiętaj, że musisz mieć podstawową wiedzę nt. zasad systemu HACCP, ale Twój system HACCP może być w dużym stopniu uproszczony i powinien być budowany na bazie prawidłowej realizacji zasad Dobrej Praktyki Higienicznej – GHP i Dobrej Praktyki Produkcyjnej – GMP.
Pamiętać musisz przede wszystkim o:
- spełnianiu wymogów prawa dotyczących infrastruktury (otoczenie zakładu i pomieszczenia),
- odpowiednim wyposażeniu w sprzęt i urządzenia,
- ocenie jakości przyjmowanych surowców i ich prawidłowym przechowywaniu,
- prawidłowym (tj. zapewniającym bezpieczeństwo) przetwarzaniu żywności (z uwzględnieniem pakowania i transportu),
- właściwym postępowaniu z odpadami żywnościowymi,
- zabezpieczeniu zakładu przed szkodnikami,
- prawidłowej realizacji procedur sanitarnych (czyszczenie i dezynfekcja),
- sprawdzaniu jakości wody,
- utrzymaniu łańcucha chłodniczego dla żywności nietrwałej,
- okresowych badaniach pracowników,
- egzekwowaniu prawidłowych zachowań higienicznych pracowników i ich szkoleniu.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.